Vi försäkrar Sveriges Hjärtstartare
BFHS trygghetsförsäkring
En hjärtefråga för BFHS – Branschrådet för Hjärtstartare i Sverige har länge varit hur man ska öka antalet hjärtstartare i samhället och framförallt hur man ska göra dem mer lättillgängliga på allmän plats. Av den enkla anledningen kom BFHS trygghetsförsäkring till som kan tecknas av er som är tillverkare/importörer/återförsäljare.
Trygghetsförsäkringen är en allriskförsäkring som ersätter utifrån kommande skador, så som stöld, sabotage, tappskador, åsknedslag eller om hjärtstartaren behöver återställas efter användning vid ett hjärtstopp. Genom att hjärtstartarens ägare kan få ersättning, utan självrisk, minimeras osäkerheten att placera sin hjärtstartare på offentlig plats vilket leder till att den kan fylla sin funktion vid skarpt läge nämligen att RÄDDA LIV!
TECKNA AVTAL OM TRYGGHETSFÖRSÄKRING TILL DINA HJÄRTSTARTARE
Ni ingår avtal med Arctic och Svedea om att en 1-årig trygghetsförsäkring ska ingå på samtliga hjärtstartare ni säljer vilket innebär ett mervärde för slutkunden om oturen är framme. Att kunna erbjuda en extra trygghet till era produkter ökar attraktiviteten och ger även en kvalitetsstämpel. Med jämna mellanrum behöver ni inrapportera serienummer på sålda hjärtstartare till Arctic som i sin tur skickar en faktura till er för debiteringen av trygghetsförsäkringen och försäkringsbevis till era kunder.
PREMIE
1-årig trygghetsförsäkring – 125 kr / hjärtstartare
REGISTRERA TRYGGHETSFÖRSÄKRINGEN
Med fördel lägger ni in kunduppgifter i samband med rapporteringen med serienummer till Arctic då registreras försäkringen och ett försäkringsbevis skickas snabbt till kunden. Har du mot förmodan inte fullständiga kunduppgifter kan trygghetsförsäkringen registreras av kunden på www.arctic.se/hjartstartare. Serienumret är knutet till försäkringen därför är det viktigt att ni uppmärksammar kunden om serienumret som ska registreras, det ska samma som det ni har rapporterat till Arctic.
Slutkunden har möjlighet att förnya trygghetsförsäkringen årligen upp till 8 år. Om hjärtstartaren förflyttas från ursprunglig installationsadress måste nya uppgifter uppdateras till Arctic och även i Sveriges Hjärtstartarregister.
VILLKOR
Trygghetsförsäkringen gäller för allriskskada och utifrån kommande händelse så som stöld, sabotage, tappskada, åska och återställning. Försäkringen lämnar ersättning för reparation eller en ny produkt vid totalskada. Vid återställning ersätter försäkringen kostnaden avseende bytet av batterier och elektroder. Hjärtstartare som placeras utomhus och/eller på offentlig miljö ska förvaras i larmskåp för att försäkringen ska gälla. Försäkringen gäller utan självrisk. Fullständiga villkor finner du på www.arctic.se/hjartstartare.
ÅTGÄRDER VID SKADA
Skadeanmälan ska göras utan dröjsmål till Arctic Seals AB, Box 2003, 141 02 Huddinge, tfn 08-746 05 60, e-post: kundtjanst@arctic.se, dock senast 12 månader efter det att den försäkrade fått kännedom om skadan. Till skadeanmälan ska kopia av försäkringsbeviset bifogas samt polisanmälan (vid stöld) eller loggrapport (vid återställning). Arctic hänvisar till registrerad återförsäljare för ny hjärtstartare eller reservdelar.
TILLSYNSMYNDIGHET
Försäkringsbolag och försäkringsförmedlare står under Finansinspektionens tillsyn.
VILL NI TECKNA AVTAL OM TRYGGHETSFÖRSÄKRING ELLER VILL NI VETA MER?
Kontakta oss på Arctic på telefonnummer 08-746 05 60 knappval 2 eller e:post foretag@arctic.se.